Ik wilde knopen doorhakken en richting aanbrengen voor de toekomst

Docent Spaans, D&P en HR-adviseur Karin van de Lagemaat vond alles wat ze deed ‘hartstikke leuk’, maar bij elkaar werd het wat veel. Daarom besloot ze het Loopbaanoriëntatietraject te gaan volgen.

Naam Karin van de Lagemaat (47), docent op het Montessori Lyceum Oostpoort in Amsterdam-Oost en HR-adviseur MSA
In het onderwijs sinds 2017
Geeft les in Spaans en Dienstverlening & Producten
Is naast docent ook Casemanager/HR-adviseur MSA

Je bewust worden van je groeimogelijkheden…
“Bij HR waren we al bezig met loopbaan oriëntatie, met het in kaart brengen van waar we met onze medewerkers staan. Toen ik het Loopbaanoriëntatietraject voorbij zag komen, dacht ik: waarom zou ik hier zelf niet aan deelnemen? Naast mijn functie als casemanager/HR-adviseur bij de MSA geef ik ook nog Spaans en Dienstverlening & Producten op Oostpoort. Allemaal dingen die ik hartstikke leuk vind, maar bij elkaar werd het een beetje veel, zeker als je kwaliteit wilt leveren.”

Je ontwikkelen dankzij het traject…
“Tijdens het traject word je je heel bewust van dingen, van keuzes die je in het verleden hebt gemaakt bijvoorbeeld. Mijn doel was vooral knopen doorhakken en richting aanbrengen voor de toekomst. Ik vroeg me af: zal ik gaan generaliseren of gaan specialiseren? Toen zei iemand tijdens het traject: waarom zou je niet allebei gaan doen? Dat was echt een eyeopener. Nu weet ik hoe ik de komende jaren wil gaan inrichten en dat heb ik in drie maanden tijd bedacht!”

Samen optrekken met je collega’s…
“We hebben buiten de bijeenkomsten van het traject geregeld in kleine groepjes afgesproken, ook een paar keer online, met collega’s die met dezelfde vraagstelling bezig zijn. In die gesprekken geef je veel van jezelf bloot en dan kwam er vaak zinnige input op tafel. De een staat dichtbij je, de ander wat verder weg. Dat biedt volop mogelijkheden voor zelfreflectie. En ja, we gaan zeker nog een keer live afspreken, als corona dadelijk helemaal voorbij is.”

Opgedane kennis en inzichten delen op school…
“Binnen het team heb ik veel gedeeld over wat het traject me heeft opgeleverd. Ik heb zelfs een foldertje gemaakt, ik vind het prettig om dingen visueel te maken. Daar staat in wat me drijft, wat ik belangrijk vind, wat mijn talenten zijn en wat mijn volgende stappen worden. Door het samen te vatten en op te schrijven ga je je er ook in herkennen.”

Bijdragen aan de onderwijsontwikkeling…
“Ik wil op iets praktisch gaan promoveren. Voor primair onderwijs is er al een herkenbare montessori-manier van werken, voor het voortgezet onderwijs is daar aanzienlijk minder onderzoek naar gedaan. Dat ga ik graag de komende vijf jaar uitvoeren. Komend jaar ga in het kader van een project voor de Academische Opleidingsschool Amsterdam al onderzoek doen. Dan kan ik al gegevens verzamelen, zodat ik me kan inwerken. Het jaar erop hoop ik vol aan de slag te gaan.”

Nieuwe wegen zien voor jezelf…
“Ik ben tijdens dit traject door heel veel mensen geïnspireerd en ik ben weer meer aan het netwerken, ook met het oog op mijn onderzoeken. Ik heb mezelf hier echt aan gecommitteerd. Maar daarnaast blijf ik ook met heel veel plezier voor de klas staan, lekker Spaans geven.”