Bronnenoverzicht
De afgelopen jaren zijn er tal van publicaties verschenen die het belang aantonen van een helder beroepsbeeld voor leraren, van een leven lang leren, van ontwikkelmogelijkheden en loopbaanperspectieven, van scholen als lerende organisaties, van krachtige schoolleiders en gedeeld leiderschap en van personeelsbeleid dat gericht is op de match tussen schoolontwikkeling en professionele ontwikkeling van medewerkers.
Klik hier voor een uitgebreid bronnenoverzicht.
Hieronder een beknopt overzicht van publicaties:
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 1; een veelzijdig beroepsbeeld (2020, Marko Snoek e.a.)
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 2: verbreding en verdieping in het beroep (2020. Jurriën Dengerink e.a.)
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 3: de leeromgeving van leraren (2020 Anje Ros e.a.)
- Een beroepsbeeld voor de leraar; over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in het onderwijs (2017, Marco Snoek e.a.)
- Loopbanen van leraren in het Voortgezet Onderwijs, hoe rollen kunnen bijdragen aan loopbaanontwikkeling (2018, Marianne Boomgaard e.a.)
- Versterking van de loopbaanladder van leraren: wat kunnen we leren van Singapore (2015, Louise Elffers, OCW)
- Doorlopend leren. Opleiden, begeleiden en professionaliseren in een doorlopende lijn (2019, Marjan Vermeulen e.a., Platform Samen Opleiden @ Professionaliseren)
- Teacher leadership. Hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden? (2019, HvA en HU)
- De staat van strategisch personeelsbeleid (HRM) in het Voortgezet Onderwijs (2017, UU, Eva Knies en Peter Leisink)
- Werk maken van strategisch HRM, hoe personeelsbeleid bijdraagt aan goed onderwijs en bevlogen medewerkers (2019, UU, Eva Knies en Peter Leisink)
- Een krachtige rol voor schoolleiders (2018, Onderwijsraad)
- De School als PLG. Onderzoeksrapport (2018, Kohnstamm Instituut, ICLON)