Bronnenoverzicht
De afgelopen jaren zijn er tal van publicaties verschenen die het belang aantonen van een helder beroepsbeeld voor leraren, van een leven lang leren, van ontwikkelmogelijkheden en loopbaanperspectieven, van scholen als lerende organisaties, van krachtige schoolleiders en gedeeld leiderschap en van personeelsbeleid dat gericht is op de match tussen schoolontwikkeling en professionele ontwikkeling van medewerkers.
Klik hier voor een uitgebreid bronnenoverzicht.
Hieronder een beknopt overzicht van publicaties:
- Hoe professionalisering kan bijdragen aan het werkplezier en daarmee behoud van leraren, is onder de paraplu van Kleurrijk Beroep onderzocht en gepubliceerd in het Tijdschrift voor Lerarenopleiding. Dit artikel lees je hier.
- De opbrengst van het traject Kansrijk Curriculum lees je hier.
- Het loopbaanorientatietraject helpt ervaren leraren zich te orienteren op de diversiteit van het onderwijs. Het effect van dit traject is onderzocht en te lezen in dit rapport.
- Leerlingen beter laten kiezen: Onderzoeksdocenten Karin van de Lagemaat en Mark Souwer proberen erachter te komen hoe leerlingen keuzes maken tijdens hun schoolcarrière. Met de interventie die ze ontwikkelen kunnen leerlingen zich daar beter op voorbereiden. Lees hier het interview met Karin en Mark (WOA-vo mbo juni 2022)
- Projectplan periode augustus 2022-juli 2023.
- Hr-inspiratiemagazine nav hr-inspiratie-evenement voor hr-professionals en schoolleiders: loopbaanbeleid als oplossing voor het lerarentekort 19 mei 2022
- Verslag onderzoek strategische personeelsplanning vo Amsterdam (2022 in opdracht van OSVO, gecoördineerd door Eline Louw, geschreven door Robbert Hommen, Simon Cornel, Liesbeth Ellen broek)
- Verslag Monitoronderzoek Leraar een kleurijk beroep – leergangen (dec 2021 André Koffeman)
- Projectrapportage Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep (vo) – 2020-2021
- Doorlopend Samen Professionaliseren. Groot denken, klein starten (2021)
- Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?; Reflecties op een leergang Gedeeld Leiderschap voor Leraren (2021 Marco Snoek, Brigit Verbeek, Simon Verwer)
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 1; een veelzijdig beroepsbeeld (2020, Marko Snoek e.a.)
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 2: verbreding en verdieping in het beroep (2020. Jurriën Dengerink e.a.)
- Drieluik Leraar: een professie met perspectief 3: de leeromgeving van leraren (2020 Anje Ros e.a.)
- Een beroepsbeeld voor de leraar; over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in het onderwijs (2017, Marco Snoek e.a.)
- Loopbanen van leraren in het Voortgezet Onderwijs, hoe rollen kunnen bijdragen aan loopbaanontwikkeling (2018, Marianne Boomgaard e.a.)
- Versterking van de loopbaanladder van leraren: wat kunnen we leren van Singapore (2015, Louise Elffers, OCW)
- Doorlopend leren. Opleiden, begeleiden en professionaliseren in een doorlopende lijn (2019, Marjan Vermeulen e.a., Platform Samen Opleiden @ Professionaliseren)
- Teacher leadership. Hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden? (2019, HvA en HU)
- De staat van strategisch personeelsbeleid (HRM) in het Voortgezet Onderwijs (2017, UU, Eva Knies en Peter Leisink)
- Werk maken van strategisch HRM, hoe personeelsbeleid bijdraagt aan goed onderwijs en bevlogen medewerkers (2019, UU, Eva Knies en Peter Leisink)
- Een krachtige rol voor schoolleiders (2018, Onderwijsraad)
- De School als PLG. Onderzoeksrapport (2018, Kohnstamm Instituut, ICLON)