Sinds Leiderschap voor leraren sta ik anders in de school, nóg enthousiaster

Maureen Gefken vertelt over de leergang Leiderschap van Leraren.

Naam Maureen Gefken (54), docent op kunstvakschool IVKO (vmbo-t en havo) in Amsterdam-Zuid
In het onderwijs sinds 2003
Geeft les in Dans
Is naast docent ook mentor, sectievoorzitter Kunstvakken en coördinator DaMu (dans muziek). Daarnaast runt ze de talentklas Dans

Je bewust worden van je groeimogelijkheden…
“Ik ben ooit op het IVKO begonnen als docent danstechniek op de vrijdagmiddag, klassieke balletles. Ze zochten iemand die goed kon lesgeven én met pubers kon omgaan. Het klikte meteen: de leerlingen hier zijn zó ontzettend leuk, dit is zo’n bijzondere school. In de loop der jaren kreeg ik er steeds meer taken bij, ik rolde van het een in het ander. Toen ik sectievoorzitter Kunstvakken werd, merkte ik al snel dat ik mijn leidinggevende skills wilde ontwikkelen, vandaar mijn keuze voor die leergang.”

Je ontwikkelen dankzij de leergang…
“De sectie Kunstvakken bestaat uit achttien mensen: allemaal mensen uit de kunst, kritisch en met een eigen mening. Als voorzitter moet je zo’n club dan goed kunnen leiden. Daar één geheel van te maken, dat kan soms lastig zijn. Leiderschap is vaak top-down, maar ik wil het graag mét elkaar doen: iedereen moet gehoord worden en uit al die meningen moet een eenheid ontstaan. En van daaruit kijken naar de mogelijkheden. Sinds de leergang lopen de vergaderingen anders: er wordt niet meer zo vaak tegen elkaar in gebokst, mensen worden beter gehoord. Ik krijg dat ook terug vanuit de directie.”

Samen optrekken met je collega’s…
“Ik heb de leergang gevolgd samen met mijn collega Camilla Heath, zij geeft hier Engels. Het helpt dat er iemand is die snapt wat je aan het doen bent. We stimuleren elkaar en we delen veel samen. We hebben nu veel vaker contact met elkaar, ook buiten school, we zijn echt vriendinnen geworden.”

Opgedane kennis en inzichten delen op school…
“Helaas is dat er nog niet van gekomen. Vier á vijf keer per jaar hebben we een studiedag, maar door de coronacrisis is daar de afgelopen tijd weinig van terechtgekomen. Camilla en ik praten wel geregeld met onze directeur Kim Wannet over leidinggeven. Zij zegt vaak: Ik verheug me nu alweer op zo’n gesprek met jou en Camilla!

Bijdragen aan de onderwijsontwikkeling…
“Als kunstvakschool zijn we al een stapje verder dan veel andere scholen, denk ik. Wij hebben altijd al veel contact gehad met vervolgopleidingen in ons vakgebied. Leerlingen moeten naadloos kunnen doorstromen, dat wordt binnen het onderwijs weleens onderschat. Creatief nadenken is een belangrijke competentie die leerlingen hier kunnen ontwikkelen. Dat krijgen we later ook vaak terug van ze, dan horen we dat ze als enige van hun jaargang zijn door zijn. Dat hebben we op het IVKO allemaal al gehad, zeggen ze dan.”

Nieuwe wegen zien voor jezelf…
“Sinds Leiderschap voor leraren sta ik anders in de school, nóg enthousiaster. Je kijkt anders naar je collega’s, in die zin is zo’n leergang verrijkend. Ja, ik voel me hier heel erg thuis, ik heb er op een gegeven moment zelfs mijn eigen balletschool voor vaarwel gezegd.”