‘Mijn honger naar didactiek is nog lang niet gestild’

Naam Pascal Waegeneire (41), docent op Cartesius 2 (vwo+ en havo/vwo) in Amsterdam-Centrum

Geeft les in Spaans, Taal en Leesdossier, Inleiding Duits

In het onderwijs sinds 2003

Is behalve docent ook onderwijsontwikkelaar, mentor, voorzitter Commissie Didactiek, lid Raad van Advies Stichting Taal naar Keuze, verantwoordelijk voor het taalbeleid en bezig met de opbouw International Baccalaureate.

 Je bewust worden van je groeimogelijkheden…

“Ik werkte op een klassiek, 150 jaar oud gymnasium In Duitsland. Het was heel makkelijk en heel comfortabel, iedereen luisterde. Maar als persoon zat ik daar vast. Ik had confrontatie nodig om verder te groeien. In die tijd was ik ook betrokken bij Buurklassen, een interessant klassenuitwisselingsproject met Vlaamse scholen. Via LinkedIn ben ik daar dingen over gaan delen en zo kwam ik in contact met mensen die er hetzelfde over dachten. En zo ben ik uiteindelijk bij Cartesius 2 terechtgekomen.”

Je ontwikkelen dankzij de leergang…

“Vorig jaar liep ik vast in de schoolvisie. Ik dacht: als ik 100% de schoolvisie volg, dan ben ik een goede docent. Maar ik raakte mezelf een beetje kwijt, mijn eigen stijl van lesgeven. Door de leergang Expert didactiek ben ik teruggekeerd naar de bron: de motivatie, de idealen toen je ervoor koos om docent te worden. Als je nog maar een snotneus bent heb je prachtige idealen, maar als je lang voor de klas staat, verlies je die een beetje uit het oog. De leergang bood me volop frisse ideeën en nieuwe idealen, die moet je omhelzen. Nu ben ik trouw aan de schoolvisie én trouw aan mezelf.”

Samen optrekken met je collega’s…

“Ik heb de leergang samen met twee collega’s gevolgd, Monique Bettman en Wiebe Sabelis. Bij de start heeft iedereen een andere leervraag, maar aan het einde van het traject blijkt dat je eigenlijk allemaal op zoek bent naar hetzelfde: je plafond openbreken, zowel bij jezelf als bij je leerlingen.”

Opgedane kennis en inzichten delen op school…

“Op Cartesius 2 kennen we gespreid leiderschap, wij delen sowieso veel met elkaar, op allerlei vaste teammomenten. Je kunt veel uit je eigen team halen en ook weer teruggeven. Ik deel nu veel over mijn leervraag over co-teaching bij grote groepen: hoe kun je met twee docenten de zelfregulatie en motivatie bij 55 leerlingen optimaliseren?

Bijdragen aan de onderwijsontwikkeling…

“Het doelsysteem wil ik graag meenemen in de lesmethodes hier. Daarbij kijk je scherp naar wat jij doet in je lessen en waarom je dat zo doet. En het principe van lesson study vind ik interessant. Daarbij observeren drie docenten jouw les, maar ze kijken vooral naar drie leerlingen en wat jouw les voor effect op ze heeft. Die leerlingen worden vier á vijf keer geïnterviewd, de verbeterpunten neem je steeds mee naar je volgende les, totdat je de optimale manier gevonden hebt.”

Nieuwe wegen zien voor jezelf…

”Het was een geweldige ervaring, de leergang voelde heel goed. Ik heb vooral zin gekregen in nóg meer didactiek, mijn honger is nog lang niet gestild. Ik zou graag een vervolgcursus doen. Of zelf vanuit school onderzoek doen, naast mijn werk als docent, dat zou fantastisch zijn.”