Om het ‘leuk en interessant’ te houden voor zichzelf wilde docent maatschappijleer -en wetenschappen Henri Boer graag iets naast het doceren gaan doen, of iets anders. Daarom schreef hij zich in voor het Loopbaanoriëntatietraject.
Naam Henri Boer (36), docent op het Cartesius Lyceum in Amsterdam West
In het onderwijs sinds 2011
Geeft les in maatschappijleer -en wetenschappen en big history
Is naast docent ook vertrouwenspersoon, mentor van klas 4V1 en begeleider Jongerenrechtbank
Je bewust worden van je groeimogelijkheden…
“De eerste vijf jaar als docent had ik een sterke leercurve. Daarna ga je een beetje de vruchten plukken van al je ervaringen. Maar op een gegeven moment werd het wel heel comfortabel. Begin van dit schooljaar heb ik me voorgenomen om te gaan onderzoeken wat ik wil in de toekomst: zit ik hier nog op mijn plek? En zit ik over vijf jaar nog steeds op mijn plek? En toen kwam ik het Loopbaanoriëntatietraject tegen.”
Je ontwikkelen dankzij het traject…
“Mijn doel was: over drie jaar wil ik iets naast het doceren gaan doen, of iets anders, om het leuk en interessant te houden voor mezelf. Door dit traject ontdekte ik dat mijn kernwaarden nog steeds aansluiten bij onderwijzen, maar het liefst wel in een nieuwe context, een andere school. En dat is gelukt! Volgend schooljaar ga ik met frisse ideeën beginnen op ALASCA, een vernieuwingsschool met een academische insteek. Ik ga wel een beetje met een bitterzoet gevoel weg bij het Cartesius Lyceum, omdat ik hier een heel goede tijd heb gehad, maar toch voelt het goed om de volgende stap te maken.”
Samen optrekken met je collega’s…
“Het was heel tof om dit met een groep van zestien docenten te doen. Ik zat met twee collega’s van andere scholen in een subgroep. We gingen bijvoorbeeld een hele middag wandelen in het Westerpark, om over elkaars smoezen te praten. Ja, waarom gingen we die volgende stap eigenlijk niet zetten?”
Opgedane kennis en inzichten delen op school…
“Ik heb het met enkele collega’s over dit oriëntatietraject gehad. Mijn advies is: ga het gewoon doen, het verplicht je tot niets! Het was een bijzonder jaar: Covid, het oriëntatietraject en ik ben óók nog vader geworden… Maar het traject heeft me geholpen, ik weet niet of ik anders voldoende tijd voor mezelf had gecreëerd om over mijn eigen ontwikkeling na te denken. Dat geef ik anderen ook mee.”
Bijdragen aan de onderwijsontwikkeling…
“Tijdens het traject kwam ik op het idee om me te gaan bekwamen in het coachen van docenten of het aanbieden van trainingen aan docenten. Dit laatste is uiteindelijk ook uitgekomen. Ik ben in mijn netwerk gaan rondbellen en zo kwam ik weer in contact met
Hessel Nieuwelink, lector Burgerschapsonderwijs op de HvA. Hij gaat in september 2022 een groot onderzoek doen naar polarisatie in de klas en het bespreken van controversiële onderwerpen en ik mag daar een training bij ontwikkelen, waaronder een lessenserie voor docenten.”
Nieuwe wegen zien voor jezelf…
“Het heeft mij verbaasd hoeveel er uit het oriëntatietraject is gekomen. Pas als je de dingen uitspreekt, komt alles in beweging. Ik heb heel veel zin in mijn nieuwe baan. Ik breng natuurlijk mijn ervaring mee, maar ik hoop daar ook heel veel te leren. Op ALASCA geven ze op zo’n andere manier les, ik ga mezelf daar enorm verbreden.”