Het leuke aan onderzoek doen is dat je constant nieuwe dingen leert

Deelschoolleider Internationale Schakelklassen Manon de Wit wilde weten hoe ze haar docenten beter aan haar school kon binden en meldde zich met twee HR-collega’s aan voor een traject bij de Amsterdamse Werkplaats Loopbaanontwikkeling.

Naam Manon de Wit (41), deelschoolleider ISK op het Montessori Lyceum Oostpoort in Amsterdam
In het onderwijs sinds 2004

Samen optrekken met je collega’s…
“Hester van de Kuilen van Leraar een kleurrijk beroep heeft haar verhaal verteld in het schoolleidersoverleg. Toen was ik meteen enthousiast: van personeelsbeleid word ik heel blij, dus ik ben gelijk ingestapt. Mijn HR-collega’s Katrien en Sandra wilden al langer deze werkplaats gaan doen, maar ze waren nog op zoek naar iemand vanuit een deelschool. Het klikte goed: Katrien is scherp om de dingen op papier te krijgen, terwijl Sandra goed is in de tekstuele kant. En ik breng mijn ervaringen van de werkvloer in. Zo’n samenwerking vanuit verschillende geledingen binnen een school is dus echt een meerwaarde.”

Tot de onderzoeksvraag komen…
“Onze onderzoeksvraag was in eerste instantie te breed: het was niet helemaal duidelijk welke mensen we precies aan de school wilden binden. Daar hebben ze ons in de Werkplaats kritische vragen over gesteld. Die feedback heb je echt nodig. Het leuke aan onderzoek doen is dat je constant nieuwe dingen leert. En dat je het zo steeds verder aanscherpt. Je krijgt nieuwe inzichten en achteraf blijken allerlei verwachtingen en aannames niet te kloppen. Uiteindelijk zijn we aan de slag gegaan met deze vraag: wat motiveert ISK-docenten eerste opvang om zich te verbinden aan Oostpoort in vaste of flexibele vorm?”

Concrete resultaten boeken…
“We hebben interviews gehouden met de doelgroep, de mensen in de eerste opvang. We hebben ze gevraagd welke factoren belemmeren, of juist meewerken. Door de komst van veel kinderen uit Oekraïne zijn we natuurlijk enorm gegroeid. Van docenten krijgen we terug dat ze de verschillende leslocaties ingewikkeld vinden. Als deelschoolleider met zoveel mensen in mijn team merk ik ook dat het lastig is om persoonlijke aandacht te hebben voor iedereen. En omdat er veel docenten halverwege het schooljaar beginnen, hebben ze soms de basis gemist. Vanuit de interviews hebben we dat allemaal uitgewerkt, we zijn nu de actiepunten aan het formuleren. Het is de bedoeling dat we deze actiepunten in het volgende schooljaar hebben opgestart.”

Bijdragen aan de school en het onderwijs…
“We merken nu al dat het werkt. Wat ik een interessante eye opener vond was dat veel collega’s zeiden: ik vind het zó goed dat jullie deze vragen stellen, dat we alleen daardoor al bij jullie willen blijven. De vragen Wat zou je behouden en wat zou je veranderen? zou je eigenlijk geregeld moeten stellen aan je medewerkers. Dan zorgt ook voor mond op mondreclame. Wij krijgen nu al veel sollicitaties binnen voor het nieuwe schooljaar. Bij jullie in de ISK-afdeling is het goed geregeld en zijn de collega’s enthousiast, hoor je dan.”

Nieuwe wegen zien voor jezelf…
“Ik had al eerder gemerkt dat ik de personeelskant interessant vind. Daar wil ik me ook verder in ontwikkelen. Ik vind het nu ook leuk om onderzoek te doen. Ik heb ontdekt dat het ook heel praktisch kan zijn, dat je veel dingen meteen in de praktijk kunt gaan uittesten. De volgende keer zal ik sneller ja zeggen, als ik ergens onderzoek naar kan doen.”

En dit leerden Manons collega’s…
Sandra Blok, HR-adviseur: “Het is zo’n meerwaarde om met verschillende geledingen van de organisatie samen te werken. Je krijgt een veel beter inzicht in elkaars werkzaamheden en dit verbindt enorm.”
Katrien Redeke, casemanager ziekteverzuim/HR-adviseur: “Het onderzoek heeft een mooie oogst opgeleverd, het leidt echt tot verbeteringen die ervoor zorgen dat collega’s nóg blijer worden van hun werk.”

Enthousiast geworden?
Meer informatie over het scholingsaanbod voor komend najaar vind je hier. Naast het traject bij de Amsterdamse Werkplaats Loopbaanontwikkeling zijn er diverse leergangen en netwerken voor zowel (deel)schoolleiders, docenten als hr-professionals.