Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Masterclass ‘Leren of presteren? De weg van een toetscultuur naar een leercultuur’ door Dominique Sluijsmans op 15 januari

15 januari van 10:00 tot 12:30

Op vrijdag 15 januari 2021 vindt de Masterclass plaats van de leergang Expert Didactiek & Pedagogiek. Deze leergang is georganiseerd in het kader van het Amsterdamse project Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep. Met deze leergang beogen scholen, gemeente en lerarenopleidingen de loopbaanmogelijkheden van leraren te vergroten en tegelijk bij te dragen aan innovatie en gedeeld leiderschap in scholen. De masterclasses die in het kader van deze leergang worden georganiseerd zijn bedoeld ter inspiratie en verdieping voor de deelnemers aan de leergang, maar staan deels ook open voor andere geïnteresseerden uit het Amsterdamse onderwijs.

De (online) masterclass wordt verzorgd door Dominique Sluijsmans.

Dominique Sluijsmans is onderzoeker en adviseur op het gebied van toetsen en beoordelen. Net zoals de eerdere masterclass staat deze ook open voor andere geïnteresseerden.
Hoewel haar expertise toetsen en beoordelen is, praat Dominique Sluijsmans zelf liever over formatief handelen. Daaronder verstaat zij de vaardigheid om tijdig informatie over (alle) leerlingen te verzamelen en daarnaar te handelen. Hoe je dat doet en wat daar allemaal bij komt kijken, daarover vertelt zij meer in deze masterclass.

 

Masterclass ‘Leren of presteren? De weg van een toetscultuur naar een leercultuur’

Is dit voor een cijfer? Moeten we dit kennen? Gaat u dit vragen op de toets? Deze vragen worden door leerlingen veel gesteld. Toetsen zijn vaak nog de stok achter de deur om leerlingen in beweging te krijgen, maar kunnen voor leerlingen ook beangstigend en spannend zijn. Ze worden gevoeld als een momentopname waarop zij moeten presteren. Als dat niet lukt en zij een onvoldoende krijgen, heeft dat impact op hun zelfvertrouwen, maar vooral op de motivatie te willen blijven leren.

In deze masterclass geeft Dominique Sluijsmans concrete handvatten hoe je door een kijk op toetsing gericht op leren ALLE leerlingen tot succeservaringen kunt laten komen. Formatief handelen staat hierbij centraal: hoe kun je tijdig informatie verzamelen die jou als leraar maar ook jouw leerlingen houvast biedt om verder te leren? Onderwerpen die aan bod komen zijn effectieve didactiek, de inzet van feedback en het belang van constructive alignment.

 

Opbouw van de masterclass

10.00   Welkom en introductie

10.05   Dominique Sluijsmans: ‘Leren of presteren? De weg van een toetscultuur naar een leercultuur’

12.25   Afsluiting openbare Masterclass

 

Praktische informatie

Plaats:            Online via ZOOM of TEAMS, link volgt

Tijd:                Vrijdag 15 januari 2021 van 10.00 tot 12.30 uur

 

 

Gegevens

Datum:
15 januari
Tijd:
10:00 tot 12:30